خدا اهل معامله است!
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ
وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ
الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
در حقيقتخدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مىجنگند و مىكشند و كشته مىشوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معاملهاى كه با او كردهايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است
====================
کاش همه همینجوری معیوب بودیم!
قالت فاطمه عليها السلام:
...ما الذى نقموا من ابى حسن؟!
نقموا-و الله-منه شدة و طاته و نكال وقعته و نكير سيفه-و قلة مبالاته لحتفه-و تبحره فى كتاب الله و تنمره فى ذات الله.
دلائل الامامة:125،الاحتجاج 1:147
حضرت زهرا عليها السلام فرمود:
اينان-كارگردانان سقيفه-چه عيبى از ابو الحسن گرفتند؟!كه او را براى رهبرى جامعه اسلامى صالح نديدند!-بخدا سوگند عيب او را بر خورد سخت-و بدون مسامحه و سهل انگارى در برابر حق- و مرگبار بودن رويارويى با او و شمشير بران و بى اعتنايى به مرگ و آگاهى گسترده نسبت به كتاب خدا و گردن فرازى در راه خدا دانستهاند.
====================
نماز ميت
واجب است نماز خواندن بر هر مسلمان و فرزند مسلمان كه شش سال بر وى گذشته باشد پسر يا دختر و آزاد يا بنده و بر كودك كمتر از شش سال مستحب است. هر كس به ارث ميت اولى است بر ديگران مقدم است در نماز و شوهر در نماز خواندن بر زوجه خود بر ديگران مقدم است و سزاوار است ولى ميت هاشمى را مقدم دارد و امام از ديگران اولى است.
نماز خواندن بر ميت مانند ساير اعمال او واجب كفائى است كيفيت نماز ميت اين است كه نيت كند و پنج تكبير گويد و چهار عاميان آن تكبيرات بخواند. بهتر آن است كه پس از تكبير اول شهادتين گويد و پس از تكبير دوم صلوات بر پيغمبر و خاندان او فرستد و پس از تكبير سيم براى عامه مؤمنان دعا كند و پس از تكبير چهارم دعا براى ميت كند اگر ميت از شيعه باشد و نفرين كند بر وى اگر منافق يا ناصبى باشد و دعاى مستضعفين بخواند اگر مستضعف باشد و اگر نمىشناسد از خدا بخواهد او را با هر كس دوست دارد محشور كند و اگر ميت كودك نابالغ باشد پس از تكبير چهارم دعا كند كه خداوند كه او را براى پدر و مادر او موجب اجر و ثواب قرار دهد و جاى آنها را در بهشت آماده كند آنگاه تكبير پنجم بگويد و نماز را تمام كند و جائز است اگر منافق يا ناصبى باشد به چهار تكبير اكتفا كند.
در نماز ميت قرائت و سلام نيست و طهارت واجب نيست و اگر با وضو يا غسل باشد بهتر است.
نظرات شما عزیزان:
پاسخ:سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. ما به صیغه به عنوان توجیه هوسرانی نگاه نمیکنیم. اتفاقا امام رضا (ع) نسبت به مردها تذکر داده است که با افراط در این سنت الهی و شهوت پرستی حقوق همسران خود را تضییع نکنند. نکاح متعه در سنت پیامبر بوده است و جمیع علمای تشیع بر آن اتفاق نظر دارند. در جامعه ما آرام آرام به مرحله ای رسیده ایم که با معضلی به نام زنان تنها روبرو هستیم. زنانی که خواه بنا به دلایل اقتصادی یا عاطفی از شوهرانشان طلاق گرفته اند و اکنون نیازمند وجود مردی هستند که به نیازهایشان پاسخ دهد. نه فقط در ایران که در همه ی کشورها تعداد زنان و دختران همواره بسیار بیشتر از تعداد مردان و پسران است. چرا که به دلیل اشتغال مردان به کارهای سخت ، سوانح مختلف ، جنگ و ... آمار مرگ و میر مردان بسیار بالاتر از زنان است. بنابراین ازدواج دوم مردان و نکاح متعه راهکاری برای حل این معضلات در بافت اجتماع می باشد. اگر مردی این سنت الهی را توجیهی برای شهوت پرستی خودش قرار دهد مثل استفاده از تیغ جراحی برای کشتن انسانهاست در حالی که نیت سازنده آن تیغ نجات زندگی نوع بشر است. حضرت علی (ع) در حدیثی می فرمایند: اگر عمر از متعه جلوگیری نمی کرد ، در امت من جز فاسق زنا نمی کرد. پس اگر در جامعه می بینیم که روابط نامشروع و فحشا بیداد می کند به علت ناآگاهی و کج فهمی امت اسلام از این سنت الهی است. ما نمی گوییم تنها راه ثواب نکاح متعه است. اما این سنت می تواند ناجی زنهایی باشد که اگر به آنها توجهی نشود به منجلاب فساد و تباهی سقوط می کنند و تنها خود نیستند که سقوط می کنند بلکه جامعه را نیز با خود فرو می کشند و مسئولیت این امر تنها بر عهده آن زنان نیست بلکه بر عهده تک تک افرادی است که متعه و تعدد زوجات را جایز ندانسته اند. در آلمان پس از جنگ جهانی دوم میلیون ها زن بی سرپرست به دولت نامه نوشتند و خواستار بستری حمایتی در جهت رفع نیازمندیهایشان شدند. در انگلستان نیز همین وضع وجود داشت. کلیسای انگلستان در جهت رفع این معضل ، اجازه تعدد زوجات را برای اولین بار در تاریخ مسیحیت داد. اما کلیسای آلمان حاضر به پذیرش این ضرورت اجتماعی نشد. در نتیجه این عدم تغییر درست عده ای سودجو و از خدا بی خبر اولین فاحشه خانه های رسمی تاریخ را در این کشور ایجاد کردند و از آنجا به تایلند ، ترکیه ، آذربایجان ، اسپانیا و سایر کشورها شیوع پیدا کرد. الان در کشور ما هم زنگ خطر به صدا درآمده است. افزایش آمار طلاق ، زمزمه های نمایندگان دولت مبنی بر تشکیل خانه های عفاف ( که سرپوشی برای فساد اخلاقی می باشد) ، افزایش آمار بیکاری (که مانع از ازدواج می شود) همگی باعث رشد آمار فساد و فحشاء و روابط نامشروع شده است. در چنین وضعیت اسفناکی تعدد زوجات و نکاح متعه می تواند واقعا باعث نجات خیل عظیمی از این زنان تنها ( و اجتماع) را عهده دار شود. اما لازمه یک چنین تغییری ، تغییر در باور تک تک افراد جامعه ماست. زنی که مانع ازدواج دوم یا متعه شوهرش می شود بداند همین زن همسایه که شوهرش به تازگی فوت کرده است فردا پسرش را از راه به در خواهد کرد. چون میل جنسی یک نیاز است نمی توان آن را نادیده گرفت و تنها کاری که می توانیم در قبال آن انجام دهیم این است که به آن سمت و سوی درست بدهیم. و الا هیچ فرد باوجدانی مجوزی به شهوت پرستی با عناوینی مانند صیغه یا تعدد زوجات نخواهد داد. چون این زنان ، خواهران ما ، همسایگان ما ، بستگان ما و هم کیش و هم نوع ما هستند. تفکر ما نه فقط بر کامجویی از آنها ، بلکه بر حمایت از آنها در این اوضاع و احوال اجتماعی است. کسی که به خاطر زن دوم یا نکاح متعه حقوق زنش را نادیده بگیرد در پیشگاه خداوند و رسول او باید پاسخگو باشد. ما نمی گوییم کسی که نمی تواند 20 کیلو را بردارد ، وزنه 200 کیلویی بردارد. بلکه میگوییم کسی که باری ندارد به هر میزان که می تواند بار بردارد. یک زن نمی تواند با خود بگوید زن همسایه به فساد می افتد به درک. چون دامنه و باتلاق این فتنه و فساد منحصر در خانه همان زن همسایه نیست. همه ی افرادی که میتوانستند کمکی به او کنند و نکردند در گناه او سهیم هستند. والسلام علی من اتبع الهدی سجاد علوی سلدوزی
:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسبها: معامله خدا, فضایل علی ابن ابیطالب علیه السلام, نماز میت,