كاهش‌ جمعيّت‌ ، ضربه‌اي‌ سهمگين‌ بر پيكر مسلمين‌ 2

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین

كاهش‌ جمعيّت‌ ، ضربه‌اي‌ سهمگين‌ بر پيكر مسلمين‌ 2



 ترس‌ از فقر نه‌ تنها مذموم‌ است‌، بلكه‌ بايد با آن‌ مبارزه‌ نمود و به‌ نكاح‌ دست‌ برد ؛ طبق‌ آِیه‌ قرآن‌ مَثْنَی‌ٰ و ثُلَـٰثَ و رُبَـٰعَ. زيرا خود وجود زن‌ و نكاح‌ آن‌ موجب‌ خير و بركت‌ و رحمت‌ مي‌باشد. با نكاح‌ بيشتر، رحمت‌ افزونتر ؛ و با فرزندان‌ بيشتر، سرمآِیه‌ وجودي‌ و بركت‌ بيشتر خواهد شد. بسياري‌ از مسلمانان‌ فقير بوده‌اند، ازدواج‌ موجب‌ غناي‌ ايشان‌ گرديد. اين‌ آيه‌ را ملاحظه‌ كنيد كه‌ چگونه‌ پروردگار به‌ آنان‌ از فضل‌ خود وعدۀ توسعه‌ مي‌دهد:
وَأَنكِحُوا الأيَـٰمَیٰ مِنكُمْ وَ الصَّـٰلِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَآئكُمْ إِن‌ يَكُونُوا فُقَرَآءَ يُغْنِهِمُ اللَهُ مِن‌ فَضْلِهِ وَ اللَهُ وَ'سِعٌ عَلِيمٌ . [154]
«وبه‌ نكاح‌ در آوريد افراد بی‌زن‌ و بي‌شوهر (مجرّد) را كه‌ از خودتان‌ هستند، و صالحان‌ از غلامان‌ و كنيزانتان‌ را ! اگر ايشان‌ فقير باشند، خداوند از فضل‌ خود آنانرا بی‌نياز مي‌گرداند ؛ و خداوند واسع‌ و عليم‌ مي‌باشد.»
در تفسير «بيضاوي‌» آمده‌ است‌: «خطاب‌ براي‌ اولياء و بزرگان‌ است‌، و در آن‌ دليل‌ بر وجوب‌ تزويج‌ مملوكه‌ و مملوك‌ است‌ اگر طالب‌ آن‌ باشند. و
ص 338
أيامَی‌ مقلوب‌ أيائم‌ است‌ مثل‌ يَتَامي‌، و جمع‌ آن‌ أيِّم‌ مي‌باشد، و آن‌ به‌ معني‌ فرد عزَب‌ است‌ خواه‌ مذكّر باشد خواه‌ مؤنّث‌، خواه‌ بكر باشد خواه‌ ثيّب‌. و اختصاص‌ صالحان‌ بجهت‌ آن‌ مي‌باشد كه‌ حفظ‌ دينشان‌ و اهتمام‌ به‌ شأنشان‌ داراي‌ اهمّيّت‌ بيشتري‌ است‌ و گفته‌ شده‌است‌: مراد، صالحان‌ در نكاح‌ هستند و قَيّام‌ بحقوق‌ نكاح‌.»
و در جمله‌ «إِن‌ يَكُونُوا فُقَرَآءَ يُغْنِهِمُ اللَهُ مِن‌ فَضْلِهِ» گويد: اين‌ عبارت‌ ردّ كسانيست‌ كه‌ گمان‌ مي‌كنند: فقر مانع‌ از نكاح‌ مي‌شود. و معني‌ اينطور مي‌باشد كه‌ فقرِ خطبه‌ كننده‌ يا فقر خطبه‌ شده‌ مانع‌ از نكاح‌ نمي‌گردد. و محصّل‌ آن‌ اينست‌ كه‌: فقر خاطِب‌ يا فقر مَخْطوبه‌ منع‌ از مُناكحت‌ نمي‌كند بجهت‌ آنكه‌ جائي‌ كه‌ فضل‌ خدا باشد انسان‌ را بی‌نياز از مال‌ مي‌نمايد ؛ زيرا مال‌ صبح‌ مي‌آيد و شب‌ مي‌رود. يا وعدۀ خداست‌ به‌ بي‌نياز كردن‌ ؛ چون‌ رسول‌ خدا صلّی الله‌ عليه‌ و آله‌ فرمود: اطْلُبُوا الْغِنَی‌ فِي‌ هَذِهِ الآِیه ! «غنا و بي‌نيازي‌ را در اين‌ آيه‌ بجوئيد!» بدين‌ معني‌ كه‌ اگر فقير مي‌باشيد و ميخواهيد غنيّ شويد ازدواج‌ كنيد !
وَاللَهُ وَ'سِعٌ عَلِيمٌ: داراي‌ گسترش‌ است‌، نعمتش‌ تمام‌ نمي‌شود ؛ زيرا قدرتش‌ نهايت‌ ندارد، و داناست‌ به‌ بسط‌ رزق‌ و تضييق‌ آن‌، طبق‌ آنچه‌ را كه‌ مصلحتش‌ اقتضا كند.
لحاظ‌ ننمودن‌ آراء مخالفين‌، در مسأله‌ كاهش‌ جمعيّت‌
مطلب‌ اوّل‌: در اين‌ مسأله‌ سزاوار بود آرا علماء را اعمّ از موافق‌ و مخالف‌، و انظار متخصّصين‌ و اهل‌ خبره‌ و پزشكان‌ را اعمّ از موافق‌ و مخالف‌، و نتائج‌ مثبت‌ و منفي‌ اين‌ امر را توسّط‌ مجلت‌ و جرائد و رسانه‌ها، و بواسطه‌ مصاحبه‌ها توضيح‌ و تشريح‌ كنند تا ملّت‌ راه‌ خود را از ميان‌ اين‌ دو نظريّه‌ اختيار و انتخاب‌ نمايد.
ولي‌ به‌ عكس‌، آنچه‌ در اين‌ محالِّ اطّلاع‌ عمومي‌ بوده‌ است‌ همگي‌ يكسره‌ بيان‌ و تبليغ‌ و ترويج‌ و تحريص‌ و تحريض‌ و ترغيب‌ بر قطع‌ نسل‌ و عقيم‌ شدن‌ بوده‌ است‌ تا بجائيكه‌ مردم‌ مسلمان‌ آنرا به‌ صورت‌ يك‌ تكليف‌ شرعي‌ و يك‌ كمك‌ به‌ نهضت‌ اسلامي‌ پنداشتند و براي‌ آن‌ اقدام‌ كردند، و دستگاه‌ هم‌ در اين‌ مسأله‌ از هيچ‌ بذل‌ مالي‌ كوتاهي‌ نكرد. در سمينارها و نشست‌ها صرفاً موافقين‌ با مسأله‌ را دعوت‌ ميكردند و از مخالفين‌ نه‌ تنها دعوتي‌ بعمل‌ نمي‌آمد، بلكه‌ از اطّلاع‌ آنها و از ورود آنها به‌ اطراف‌ و جوانب‌ آنچه‌ در آن‌ سمينار سربسته‌ و دربسته‌ گذشته‌است‌، بطور كامل‌ استيحاش‌ داشتند. و نتيجه‌ و رأي‌ موافقين‌ را كه‌ مجموعه‌ همگي‌ آن‌ مجلس‌ را تشكيل‌ ميدادند به‌ مرحله‌ اجراء در مي‌آوردند.
و بسيار به‌ ندرت‌ اتّفاق‌ افتاد كه‌ در روزنامه‌اي‌ مقاله‌اي‌ انتقادي‌ بر روي‌ اصول‌ و موازين‌ علمي‌ درج‌ گردد و حقائق‌ را در خور فهم‌ و استعداد مردم‌
ص 66
مشروح‌ سازد مگر چند بار كه‌ ما در ذيل‌ بدانها اشاره‌ مي‌نمائيم‌:
بازگشت به فهرست
مقالۀ دكتر ناصر سيم‌ فروش‌ در إبطال‌ بستن‌ لوله‌هاي‌ مردان‌ و زنان‌ از نظر پزشكي‌
مورد اوّل‌ ـ دو مقاله‌ از طرف‌ جناب‌ محترم‌ طبيب‌ محقّق‌ دانشمند متخصّص‌ مشهور، و دوست‌ و رفيق‌ اين‌ حقير كه‌ از سالياني‌ دراز مراتب‌ مودّت‌ و ارادت‌ باقي‌ است‌: آقاي‌ دكتر ناصر سيم‌فروش‌ أيّده‌ الله‌ تعالي‌، رئيس‌ بخش‌ مجاري‌ ادرار (اورولوژي‌) مركز پزشكي‌ شهيد لبّافي‌ نژاد طهران‌ كه‌ از معاريف‌ استادان‌ در جرّاحي‌ كليه‌ و مثانه‌ و بيضه‌، و از معلّمان‌ تعليم‌ پيوند كليه‌ كه‌ شاگردان‌ بسياري‌ را زير نظر خود تربيت‌ و تعليم‌ نموده‌است‌، ميباشد.
مقاله‌ اوّل‌ در روزنامه‌ «جمهوري‌ اسلامي‌» شماره‌ 3902، مورّخه‌ 23 جمادي‌ الاولي‌ 13 4 1 (28 آبان‌ 1371) مي‌ باشد.
در اين‌ مقاله‌ كه‌ با عنوان‌: «بيت‌ المال‌ نبايد صرف‌ مقطوع‌ النَّسل‌ شدن‌ ملّت‌ بشود» شروع‌ مي‌شود، بدواً از جانب‌ روزنامه‌ سطوري‌ بدين‌ عبارت‌ تحرير ميشود:
«... در كشور ما به‌ دليل‌ برخورداري‌ از فرهنگ‌ والاي‌ اسلامي‌ و سعي‌ در اجراي‌ قوانين‌ و مقرّرات‌ اسلامي‌ تعدادي‌ از روشهاي‌ فوق‌ غيرقابل‌ اجرا مي‌باشد، و اين‌ موضوع‌ به‌ دليل‌ اهمّيّتي‌ است‌ كه‌ اسلام‌ براي‌ انسانها قائل‌ است‌.
زيرا برخي‌ از اين‌ روشها باعث‌ نقص‌ عضو و يا بروز اشكالات‌ ديگري‌ مي‌شود. يكي‌ از موارد شبهه‌ناكي‌ كه‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشكي‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ عواقب‌ و اثرات‌ رواني‌ ـ اجتماعي‌ آن‌ اقدام‌ به‌ اجراي‌ آن‌ كرد، بستن‌ لوله‌ها در مردان‌ و زنان‌ بود.
در اينجا لازم‌ است‌ كه‌ به‌ مسؤولين‌ امر در اين‌ وزارتخانه‌ هشدار داده‌ شود كه‌: صيانت‌ از حيات‌ آدمي‌، يك‌ واجب‌ الهي‌ و اقامه‌ اين‌ واجب‌ يك‌ تكليف‌ شرعي‌ است‌.
از اينرو خدمات‌ پزشكي‌ همواره‌ مي‌بايست‌ در جهت‌ حفظ‌ سلامت‌ و
ص 67
تندرستي‌ انسان‌ بكار گرفته‌ شود و صاحبان‌ مشاغل‌ پزشكي‌ در قبال‌ عواقب‌ صدمات‌ و زيانهائي‌ كه‌ به‌ سلامت‌ انسان‌ بواسطه‌ ناآگاهي‌ها و سهل‌انگاريها و بي‌توجّهي‌ها وارد مي‌شود شرعاً مسؤول‌ و ضامن‌ خواهند بود.
مقاله‌ حاضر، توسّط‌ دكتر ناصر سيم‌ فروش‌ پزشك‌ معروف‌ و متعهّد، در سمينار تنظيم‌ خانواده‌ كه‌ چندي‌ پيش‌ در مشهد مقدّس‌ برگزار شد، ارائه‌ گرديد. دكتر سيم‌ فروش‌ در اين‌ مقاله‌ از شيوه‌هاي‌ موجود براي‌ تنظيم‌ خانواده‌ بخصوص‌ بستن‌ لوله‌ها در زنان‌ و مردان‌ انتقاد نموده‌ و پيشنهاد مي‌كند براي‌ اين‌ كار از شيوه‌هاي‌ برگشت‌ پذير استفاده‌ شود.

مقالۀ دكتر سيم‌ فروش‌ در عواقب‌ وخيم‌ بستن‌ لوله‌هاي‌ مردان‌
مقاله‌ دوّم‌ ايشان‌ نيز در روزنامه‌ «جمهوري‌ اسلامي‌» به‌ شماره‌ 182 4، مورّخه‌ 22 جمادي‌ الاولي‌ 4 1 4 1 ( 6 1 آبان‌ 1372) مي‌باشد.
اين‌ مقاله‌ با عنوان‌ «روشهاي‌ كنوني‌ كنترل‌ جمعيّت‌ در كشور ما با فرهنگ‌ اسلامي‌ مغايرت‌ دارد» شروع‌ مي‌شود.
در اينجا نيز بدواً خود روزنامه‌ بدين‌ كلام‌ استقبال‌ از مقاله‌ ايشان‌ نموده‌ و مي‌نويسد:
«اشاره‌: مبحث‌ كنترل‌ جمعيّت‌، از مباحث‌ مهمّي‌ است‌ كه‌ چند سال‌ است‌ در جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با مخارج‌ سنگين‌ و نگرشي‌ كاملاً يكطرفه‌ توسّط‌ عدّه‌ خاصّي‌ دنبال‌ مي‌شود. و كلّيّه‌ مجاري‌ قانونگذاري‌، اجرائي‌ و بخش‌ عمده‌ تبليغات‌ كشور را به‌ دنبال‌ خود مي‌كشاند.
متولّيان‌ اين‌ امر، با انحصاري‌ كردن‌ اين‌ مقوله‌ در حيطه‌ اقتدار خود و ارائه‌ آمارها و اطّلاعات‌ قابل‌ تشكيك‌ تلاش‌ مي‌كنند افكار عمومي‌ را به‌ همان‌ جهتي‌ سوق‌ دهند كه‌ خود مي‌خواهند و متأسّفانه‌ تا كنون‌ در اين‌ زمينه‌ پيشرفتهائي‌ داشته‌اند.
عوارض‌ اين‌ نگرش‌ يكسويه‌ و حاكميّت‌ آن‌ بر همه‌ شؤون‌، بتدريج‌ در حال‌ ظاهر شدن‌ است‌. و اگر با آن‌ مقابله‌ نشود، مشكلات‌ زيادي‌ بوجود خواهد آورد.
در زمينه‌ عدم انطباق‌ روشهاي‌ إعمال‌ شده‌ برروي‌ كنترل‌ جمعيّت‌، آقاي‌ دكتر ناصر سيم‌ فروش‌ رئيس‌ بخش‌ اورولوژي‌ مركز پزشكي‌ شهيد لبّافي‌ نژاد كه‌ چهره‌اي‌ سرشناس‌ در پزشكي‌ كشورمان‌ هستند، نظراتي‌ دارند كه‌ قبلاً نيز گوشه‌هائي‌ از آن‌ در روزنامه‌ «جمهوري‌ اسلامي‌» به‌ چاپ‌ رسيد.
اينك‌ مطلبي‌ كامل‌تر از ايشان‌ از نظر خوانندگان‌ گرامي‌ ميگذرد كه‌ عمق‌ خطرات‌ ناشي‌ از روشهاي‌ نادرست‌ كنوني‌ را نشان‌ مي‌دهد.»
در اينجا مقاله‌ مفصّل‌ و مشروح‌ دكتر را حكايت‌ مي‌كند. و چون‌ اين‌ مقاله، مقاله‌ نسبةً جامعي‌ است‌ و حاوي‌ بعضي‌ از مطالب‌ مقاله‌ نخستين‌ نيز مي‌باشد لهذا سزاوار است‌ براي‌ بصيرت‌ جامعه‌، ما عين‌ آنرا در اينجا بازگو نمائيم‌:
«مسأله‌ كنترل‌ مواليد مدّتهاست‌ كه‌ مورد بحث‌ محافل‌ اجرائي‌ و علمي‌
ص 69
جامعه‌ ماست‌. در اصل‌ موضوع‌ تنظيم‌ خانواده‌ بيشتر دست‌ اندركاران‌ توافق‌ دارند؛ امّا آنچه‌ مورد بحث‌ است‌ روش‌ رسيدن‌ به‌ اين‌ هدف‌ است‌. با توجّه‌ به‌ اينكه‌ در حال‌ حاضر كشور ما به‌ عنوان‌ مسؤول‌ برنامه‌ريزي‌ كنترل‌ مواليد در منطقه‌ انتخاب‌ شده‌است‌ مسأله‌ از حسّاسيّت‌ ويژه‌اي‌ برخوردار بوده‌ و حيثيّت‌ اجتماعي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ مورد توجّه‌ است‌. نحوه‌ حركت‌ ما در اين‌ زمينه‌ براي‌ سائر كشورهاي‌ اسلامي‌ الگو خواهد بود. لذا هر گونه‌ خطا ميتواند خداي‌ ناكرده‌ اثرات‌ سوئي‌ به‌ اين‌ الگوپذيري‌ براي‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ منطقه‌ بگذارد.
لذا اينجانب‌ به‌ عنوان‌ يك‌ شهروند پزشك‌، تجربيّات‌ و پيشنهادهاي‌ خود را براي‌ برنامه‌ريزان‌ و جامعه‌ ارائه‌ ميكنم‌ تا إن‌شآءالله‌ مورد توجّه‌ قرار گيرد.
اصولاً بر طبق‌ توصيه‌هاي‌ سازمان‌ بهداشت‌ جهاني‌ روشهائي‌ در هر جامعه‌ به‌ موفّقيّت‌ مي‌انجامد كه‌ مطابق‌ با فرهنگ‌ آن‌ جامعه‌ باشد؛ و چون‌ جامعه‌ ما اسلامي‌ است‌ مشخّص‌ است‌ كه‌ نظر علماي‌ اسلامي‌ در اين‌ موضوع‌ بايد ملحوظ‌ باشد تا برنامه‌ها قرين‌ موفّقيّت‌ باشد.
ما در ذيل‌، فتاوي‌ مربوطه‌ در زمينه‌ بستن‌ لوله‌ در مردان‌ را ذكر خواهيم‌ كرد و با مختصري‌ تحقيق‌ خواهيم‌ ديد كه‌ اكثريّت‌ قريب‌ به‌ اتّفاق‌ علماء با بستن‌ لوله‌ در مردان‌ مخالف‌ هستند. براي‌ آشنا شدن‌ به‌ مسأله‌، آنرا از جنبه‌هاي‌ مختلف‌ مورد بررسي‌ قرار مي‌دهيم‌ كه‌ عبارتند از:
الف‌ ـ عوارض‌ پزشكي‌، نقص‌ عضو و عواقب‌ مترتّب‌ بر آن‌.
ب‌ ـ از نظر شرعي‌ با توجّه‌ به‌ فتاواي‌ موجود.
ج‌ ـ از نظر اجتماعي‌ و روحي‌.
د ـ مروري‌ به‌ برخوردهاي‌ نامناسب‌ (در گذشته‌ بر خلاف‌ اخلاق‌ پزشكي‌).
ه ـ روشهاي‌ پيشنهادي‌ مناسب‌ براي‌ تنظيم‌ خانواده‌ در كشور ما بجاي‌ روشهاي‌ منجرّ به‌ نقص‌ عضو و مقطوع‌ النّسل‌ كردن‌ جامعه‌.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالب و مباحث دینی و مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: كاهش‌ جمعيّت‌ , ضربه‌اي‌ سهمگين‌ بر پيكر مسلمين‌, علامه طهرانی ره, یهود, تلمود, دشمن اسلام, تنظیم خانواده, آبستنی, پیشگیری از حاملگی, قرصهای پیشگیری,
نویسنده : علی ربّانی
تاریخ : یک شنبه 15 بهمن 1391
زمان : 15:50


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.